Matti Vänttinen, hallituksen jäsen |
Et voi olla tosissas, Vänttinen, että keräytät opetussuunnitelman ainekset Ylä-Sleesian raitiovaunuista ja Ruhrin hiljenneistä hiilikaivoksista!
Ylä-Sleesian teollisuusalue eteläisessä Puolassa on kymmenkunnan kaupungin – Katowice niistä suurimpana – ja yli kahden miljoonan asukkaan tiivis ja eloisa metropolialue. Alueen kukoistus 1800-luvun jälkipuolelta alkaen perustui runsaisiin hiilivarantoihin ja kaivosteollisuuteen. Viisaat päättäjät rakensivat jo vuosisata sitten alueen kaupunkeja yhdistämään satojen kilometrien pituisen raitiotiejärjestelmän. Järjestelmä palvelee asiakkaitaan vielä tänäänkin osin perusteellisesti modernisoituna, osin vahvasti vanhaa kunnioittaen. Suurimpien kaupunkikeskusten välillä nykyaikaiset vaunut kiitävät lyhyin vuorovälein, kun taas hiljaisemmilla reiteillä, yksiraiteisilla osuuksilla odotellaan kiireettä vastaantulevia vaunuja, ajetaan välillä halki peltojen, pyökkimetsien siimeksessä ja koukataan sadan vuoden takaiseen huolella rakennettuun kaivoskylään. Legendaarisin linjoista lienee linja 38: vain parin kilometrin pätkällä Bytomin Pyhän kolminaisuuden kirkon kulmalta pohjoiseen liikennöivät yhä jämäköin puupenkein varustetut vaunut vuodelta 1947. Miksipä hyvää romuttamaan! Totuuden nimissä: muutama linja ja raiteiston haara tästä huikeasta kokonaisuudesta on vuosikymmenien saatossa hiljentynyt aikansa hyvin palveltuaan.
Ylä-Sleesian kesäisestä retkestäni sain kaksi hyvin konkreettista muistutusta alkaneen kauden opetussuunnitelmatyöhön. (Toden totta: retkilläkin pyörivät rehtorin mielessä maanmainiot opetussuunnitelma-asiat!) Toinen muistutuksista koskee musiikkia ilmiönä, toinen opetussuunnitelman muotoa.
Opetussuunnitelmatyön johtotähtenä voisi olla musiikin rikas moninaisuus, kaikki ne musiikin muodot ja musiikin tekemisen tavat, joissa sitä arjessamme kohtaamme. Musiikkiopiston tarjoama musiikkipaletti on värikäs kokonaisuus, jossa jokaisella osalla on arvokas paikkansa. Moninaisuudesta siilautuvat vähin erin jokaiselle oppilaalle henkilökohtaisesti arvokkaat näkökulmat musiikkiin.
Taiten rakennettu opetussuunnitelma tukee oppilaan ymmärrystä siitä, että hän on oppimassa, tutkimassa ja luomassa musiikkia, ei urakoimassa yksittäisiä kursseja tai suorituksia. Ehjässä kokonaisuudessa jokainen osa on tärkeä ja osat on viritetty soimaan yhteen, muodostamaan harmoninen kudos. Ajan saatossa opetussuunnitelmasta poistuu jotakin aikansa hyvin palvellutta ja tilalle tulee jotakin uutta, ympäröivän todellisuuden muuttuneisiin haasteisiin ja odotuksiin paremmin vastaavaa.
Syksyllä 2016 Kamariorkesteri Juvenalialla oli ilo konsertoida yhdessä Käpylän musiikkiopiston kamariorkesterin ja Dortmunder Jugendsinfonieorchesterin kanssa Suomessa ja Saksassa. Vierailullamme Dortmundiin saimme konsertin ohella tutustua monipuolisesti kaupunkiin. Dortmundissa vaikutuksen teki kaupunginisien ja -äitien visionäärisyys ja innovoinnin rikkaus. Dortmundin vauraus oli vuosisadan ajan rakentunut hiilikaivoksien ja terästeollisuuden varaan. Jo viitisenkymmentä vuotta sitten huomattiin, että tämä talouden ja työllisyyden kivijalka oli murtumassa. Tulevaisuutta turvaamaan luotiin ja kehitettiin uutta: luotiin edellytyksiä rahoitus- ja vakuutusalojen kasvulle ja ilahduttavasti sijoitettiin vahvasti koulutukseen ja kulttuuriin.
Koulutukseen sijoittaminen tarkoitti ennen kaikkea Dortmundin yliopistoa, jonka kampukselta avautuu laaja näkymä kaupunkiin ja sen ympäristöön. Dortmundin kampukselta nappasin mukaani pari ajatusta opetussuunnitelman kehittämistyöhön: rakennettakoon opetussuunnitelma tiedon varaan, toivottakoon meille viisautta laajojen kokonaisuuksien ymmärtämiseen.
Merkittävin kulttuurisijoitus Dortmundin rakennemuutoksessa on ollut entisen panimon muuttaminen monipuoliseksi taide- ja kulttuurikeskukseksi, jonka toiminnan kantavana periaatteena on kohtaaminen. Se on hyvä idea myös omaan opetussuunnitelmaamme: kuinka voimme rakentaa oman oppilaitoksemme toimintaan mutkattomia kohtaamisia, kuinka voimme opetussuunnitelmamme innoittamana elää entistä vahvemmin läsnä yhteisössämme, kohdata kylillä ja kaupungeissa. Opetussuunnitelma laajenee oppilaitoksen seinien ulkopuolelle.
Dortmundista tuskin voi puhua mainitsematta kaupunkilaisten yhteistä ylpeydenaihetta eli Borussia Dortmundin jalkapallojoukkuetta. Jalkapallo yhdistää kaupunkilaisia, ja joukkueen henki leviää pelikentältä myös mittasuhteiltaan valtaisan stadionin ulkopuolelle. Kirjataan omiin opetussuunnitelmiimmekin joukkuehenki ja yhdessä tekemisen meininki.
Niille kirkassilmäisille, viattomin mielin luoksemme saapuville lapsille, jotka vilpittömästi uskovat rajattoman mielikuvituksensa vaalimisen ja rakastavan kasvatuksen käsiimme, heille kirjoitamme opetussuunnitelmamme, joka mieluiten voisi olla kannustussuunnitelma, yllytyssuunnitelma, yllättymissuunnitelma, uteliaisuussuunnitelma, heittäytymissuunnitelma, rohkaistumissuunnitelma, kaverinkannustussuunnitelma, rajojenylityssuunnitelma ja maailmanymmärtämissuunnitelma.
Iloa!
Matti Vänttinen
SML:n hallituksen jäsen
KT, rehtori
Musiikkiopisto Juvenalia
5.9.2017