Eeva-Maija Talasma, hallituksen jäsen
Runsas kuukausi musiikkioppilaitoksissa ympäri Suomen on painettu pitkää päivää. Oppilasmuutoksia on kirjattu, opintosuunnitelmia päivitetty ja opetustiloja säädetty armottomasti. Monenlaisia tapahtumia on suunniteltu ja yhteisiä tavoitteita asetettu lähelle ja kauemmas. Työlistoilla on keikkunut varmasti kaikkia sellaisia asioita, joita arki ja juhla oppilaitoksissa lukuvuosittain vaativat.
Tänä syksynä elämänmittaiselle matkalle musiikin pariin on lähtenyt moni musiikin taiteen perusopetuksen opinnot aloittava lapsi, nuori tai aikuinen. Usean perheen musiikkisuhde on alkanut muodostua ensimmäisen muskarivuoden myötä. Suunnan musiikkialan ammattiin on ottanut moni musiikkialan ammatillisen koulutuksen ensimmäisen vuoden muusikko- tai musiikkiteknologiaopiskelija. Suuri joukko oppilaita ja ja opiskelijoita on palannut jatkamaan opintojaan eri koulutusasteilla. Opettajia on aloittanut syksyn työt uudessa oppilaitoksessa, ja opettajia on palannut tuttuihin kuvioihin kesän jälkeen. Reksirintamallakin on havaittu syksyn tuomaa liikettä. Onnea meille kaikille, jotka saamme tänä(kin) lukuvuonna tehdä merkityksellistä työtä musiikkioppilaitoksissa!
Millä mielellä lähdemme tähän lukuvuoteen? Lähtöasetelma ei varmaankaan ole tälle vuodelle helppo. Kaksi edellistä lukuvuotta ovat olleet kaikkialla poikkeuksellisen raskaita. Uutisilla opettajien väsymyksestä, oppilaiden motivaatio-ongelmista, opiskelijoiden alakulosta sekä rehtoreiden työmäärän huimasta kasvusta on helppo havaita yhtymäkohtia oman tilannekuvan kanssa. Epävakaa maailmantilanne sekä monen rintaman taloushuolet luovat painetta koko yhteiskuntaan. Oppilaitoksissa työtä riittää tehtäväksi monipuolisen soitinjakauman parissa, ja pedagogisella kehitysrintamallakin on vielä jokunen kivi kääntämättä. Tulevat vaalit haastavat edunvalvontatyöhön ympäri Suomen musiikkialan koulutuspolun vahvistamiseksi. Aktiviteettia on siis luvassa varmasti riittämiin.
Tämän syksyn tilanteessa on helppoa nähdä erittäin tärkeänä hyvinvointiin panostaminen kaikessa oppilaitoksen toiminnassa. Oppilas- ja opiskelijahyvinvointia lisäävät toimenpiteet auttavat oppimisen tukemisessa ja opintojen jatkumisen turvaamisessa. Työhyvinvoinnin vahvistamisella mahdollistetaan fokuksen keskittyminen oppijoiden hyvinvoinnin edistämiseen. Yksilön voimavaroja lisäämällä voidaan lisätä myös laajemman oppilaitosyhteisön hyvinvointia.
Millaisilla keinoilla voisimme kukin tehdä tästä lukuvuodesta omalta osaltamme parhaan mahdollisen? Mielessäni pyörii ainakin seuraavia mahdollisuuksia:
- Ollaan yhdessä. Pidetään linjat kuumina, näppikset lämpiminä, viestitellään, soitetaan ja lauletaan. Suunnitellaan kokoontumisia ja vieraillaan lähellä ja kaukana esimerkiksi Nuori soittaa -teemaa hyödyntäen!
- Vahvistetaan yhteisöissämme kaikkea sitä, millä voidaan pitää arki vakaana. Ennakoidaan, suunnitellaan, tiedotetaan, pidetään kiinni sovitusta aina, kun se on mahdollista.
- Sanoitetaan yhdessä sitä, mitä kukin meistä tarvitsee siihen, että tämä lukuvuosi olisi minulle juuri se paras mahdollinen.
- Keskitytään siihen, miksi organisaatiomme on olemassa. Jaetaan yhdessä musiikin ja oppimisen ilo!
- Mietitään, mitä voisimme kukin tehdä auttaaksemme oppilaitosyhteisöä onnistumaan. Vahvistetaan hyvää, jotta se voisi kasvaa. Pidetään huolta toisistamme. Autetaan kaveria mäessä ja myös mäen alla!
- Otetaan rennosti, kun se on mahdollista. Otetaan vakavasti se, mikä pitää ottaa vakavasti. Tehdään tänään vain se, mikä pitää tehdä tänään. Jatketaan työtä musiikin hyväksi myös huomenna.
Pidän varmana, että tänä lukuvuonna on luvassa paljon merkityksellisiä hetkiä meille kaikille. Uskon, että ne tekevät lukuvuodesta parhaan mahdollisen ihan jokaiselle. Hyvää lukuvuotta kaikille!
Eeva-Maija Talasma
rehtori
Palmgren-konservatorio