Eeva-Maija Talasma
SML:n hallituksen jäsen
Palmgren-konservatorion apulaisrehtori
” – Parissa muskariryhmässä on vajausta. Mistä näiden kaksivuotiaiden vanhemmat tavoittaa? Vai täytyykö yrittää saada näkyvyyttä isovanhempien kautta?
– Pop/jazz -osasto pitää koko viikon keikkajamboreen kahden viikon päästä, missä siitä tiedotetaan? Tehdäänkö flyereitä nyt kun yleisöä voi taas ottaa?
– Puhallinpuolelle tarvitaan lisää oppilaita joulun jälkeen. Mistä ihmeestä löytyy vielä liuta fagotisteja taloon?
– Miten ylipäänsä tämä meidän tapahtumatiedottaminen menee nyt tänä syksynä? Miten me ollaan hoidettu näitä ennen koronaa? Mikä systeemi on nyt voimassa?
– Alttoviuluope lähetti mulle whatsappiin seitsemäntoista videota. Haluaa kuulemma koko viikon soitinesittelykavalkadin someen. Ehtiikö joku kerrata hänen kanssaan miten ne videot siirretään suoraan driveen? Se aiemmin linkattu ohjevideo tästä on näköjään hukassa. Oliko näille soitinesittelyille joku suunnitelma missä kohtaa näitä voidaan julkaista? Miten tämä viimeksi meni? Kuka tämän nyt säätää maaliin asti?
– Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja haluaa meidän kuorotoiminnasta selvityksen. Pitäiskö tässä samalla laittaa jakoon jotain yleismatskua taiteen perusopetuksesta? Halutaanko me hyödyntää tätä saumaa jakaa muutakin ajankohtaista tietoa?
– Uusista opettajista pari kysyi briiffausta syventävien opintojen arviointiin. Mitä kaikkea siellä yhteisessä perehdytyksessä käytiin jo läpi? Oliko se linkki meidän arviointiohjeisiin viikkotiedotteessa vai drivessä vai jossain muualla? Pitäiskö näistä syventävistä tehdä samanlainen classroom -ryhmä kun ammatillisista tutkinnonosistakin? Helpottaisko se tätä tiedonhakua?
– Kirjaston aukioloajat on ensi viikolla eri, kun tällä viikolla. Ja marraskuussa on lisääkin poikkeuksia luvassa. Onkohan se nyt hyvä paikka päivittää niitä ajantasaisia aukioloaikoja tuonne nettisivulle? Tarvitaanko tähän myös jotain somenostoja?”
Tässä muutamia improvisoituja katkelmia viime viikkojen arjesta eräässä oppilaitoksessa länsirannikolla. Uskoisin, että samoista aihepiireistä on muuallakin kokemuksia tältä syksyltä. Muskarilaisten määrässä lienee notkahduksia monin paikoin eikä soitinoppilaidenkaan määrä ole kaikkialla riittävällä tasolla. Harvinaisempiin soittimiin rekrytointi ei korona-aikana ole ollut ainakaan helppoa, kun perinteisiä soitinkokeilutuksia ei ole ollut mahdollista järjestää. Potentiaalisten kohderyhmien, esimerkiksi perheiden tavoittamisessa on pitänyt ottaa huomioon monia asioita aiempaan ”normaaliin” nähden. Siltikin joitain avainryhmiä on voinut jäädä katveeseen. Etäajan tiedotuksessa on trimmattu somekanavat käyttöön, mutta yleisötapahtumien nyt avautuessa pitää saada muitakin kanavia taas aktiivisiksi.
Kuntatasolla uudet valtuutetut, monet heistä päättäjinä ensikertalaisia, ovat aloittaneet työnsä. Perehdyttämistä sekä vaikuttamisviestintää tehdään laajalla rintamalla. Hyvinvointialueiden toiminnan aloitukseen ladataan paljon odotuksia. Painetta kohdistuu kunnissa myös sote-uudistuksen jälkeen jäljelle jäävien toimintojen organisointiin. Melko tuoreen ops-kierroksen jälkimainingissa monissa oppilaitoksissa opetussuunnitelmia on hiottu tarmokkaasti ja monenlaisia arjen toimintaohjeita on luotu uusien käytänteiden tueksi. Pedagogisia prosesseja on kirkastettu. Ammatillisten koulutuksenjärjestäjien joukossa tätä sanoittamista on tehty vielä paljon enemmän, jos pakettiin lisätään esimerkiksi maininnat viimeisimmistä tutkinnon perusteista, oppivelvollisuuden laajentumisesta, työelämäpalautteen käyttöönotosta tai hoks-seurannasta.
Viestinnän kenttä sekä kohderyhmien tarpeet ovat poikkeusaikana muuttuneet pysyvästi verrattuna koronaa edeltävään aikaan. Toimintaympäristön alati muuttuva twist on saanut meidät kaikki hiomaan arjen prosessejamme kiihkeästi. Osaamisen päivittämiselle sekä toiminnan uudelleen organisoinnille löytyy jatkuvaa tilausta. Viestintäasioiden äärelle kokoontuikin viime viikolla sangen runsas joukko, reilusti toista sataa henkeä TPO-lliton jäsenjärjestöineen sekä Konservatorioliiton järjestämään viestintäkoulutukseen. Aamupäivän aikana Noora Jokisen (Noon Kollektiivi) johdolla kirkastui yhdessä ainakin se, että viestintä todella voi, ja sen täytyykin olla yksi toimintamme strategisista menestystekijöistä. Viestinnällä voidaan sujuvan tiedonkulun turvaamisen lisäksi vaikuttaa asenteisiin ja mielikuviin, tavoittaa potentiaaliset kohderyhmät (mm. ne fagotistit!), vahvistaa koko oppilaitosyhteisöä sekä tehdä toimintaamme tunnetuksi.
Monissa oppilaitoksissa on osattu tehdä vaikuttavaa viestintää monin keinoin. Jokainen meistä tietää naapurioppilaitoksista monia upeita onnistumisia mm. somenostoista, printtitiedottamisesta tai sisäisistä tiedotuskanavista. Rohkeimmilta irtoaa varmasti omiakin innovaatioita raportoitavaksi. Viikon kuluttua meillä kaikilla on mahdollista päästä viestimään toisillemme Tampereella. Hienon monipäiväisen Fisme-ohjelman lisäksi pitkästä aikaa tarjoutuu mahdollisuus kuulla livenä kollegalta, mitä kaikkea oppilaitoksissa onkaan saatu aikaan. Strategisen menestystekijän kirkastaminen voi siis jatkua yhdessä. Työtä riittää varmasti jokaiselle. Puhutaan toisemme pyörryksiin Tampereen päivässä ja yössä ja tehdään yhdessä tulevaisuudesta vielä vaikuttavampi!