SML-blogi: Eletään hetkessä!

Kaisa Kuula-Bullat, hallituksen jäsen

Oppitunnin vuorovaikutustilanteen vertaaminen psykoterapiaprosessiin oppilaamme Liisa Hietalan lopputyön kirjallisessa osuudessa herätti tarkastelemaan myös oman oppimisprosessini merkitystä. ”Laulua harrastavan psykologin näkökulmia vuorovaikutukseen ja vireyden säätelyyn” lopputyössä oppilas pohtii miten laulaminen on kokonaisvaltaista keho-mielen toimintaa. Kuinka lauluharrastuksen kautta ihminen oppii laulamaan eri tavoin kuin intuitiivisesti osaisi. Oppilas vertaa tätä psykoterapiaprosessiin, missä ihminen oppii toisen ihmisen kanssa havaitsemaan itsessään sellaisia kokemisen ja olemisen tapoja, joita ei itse ollut kykenevä havaitsemaan ja siten muuttamaan. Oppilas pohtii kirjallisessa lopputyössään laulunopettaja-oppilas-suhdetta vuorovaikutteisen vireydensäätelyn näkökulmasta. Aihe on todella mielenkiintoinen ja ajankohtainenkin.

Kuuntelemmeko oppilaitamme, vai onko ammattimuusikoksi tähtäävä koulutusperinne niin vahva, että vuorovaikutteiset työskentelytavat unohtuvat? Ontuuko kehonkielen lukutaito? Olemmeko koko ajan läsnä?

Oma polkuni on ollut tällä tiellä kovin kivikkoinen. Olen pitänyt itseäni hyvänä pedagogina, kun osaan mielestäni opettaa ja vaadin oppilailtani hyvää perustekniikkaa. En anna periksi, vaan aina vaan toistan ja toistan. Olen myös kuvitellut olevani hyvä johtaja, kun hallitsen laajoja kokonaisuuksia, taloudenpitoa sekä osaan tehdä hyviä hankehakemuksia. Mutta ei! Tärkeintä on läsnäolo. Esihenkilön tärkein ominaisuus onkin kuuntelemisen taito. Ihmettelin tätä, kun aloitin oman työnohjaukseni tammikuussa 2020. Mihin tarvitaan kaikkea sitä hankkimaani koulutusta, jos tärkeintä onkin vain kuunnella? Arto Hiltusen mukaan tärkein ominaisuus on empatiakyky. Hän kirjoittaa johtajan viidestä E:stä: ennustettavuus, energisyys, elastisuus, eettisyys sekä empatiakyky. Hyvä johtaja tekee päätöksiä johdonmukaisesti ja seuraillen samaa logiikkaa. Johtajan energiataso viitoittaa myös työntekijöiden virettä. Johtotehtävissä tarvitaan elastisuutta eli joustavuutta. Johtajan on tarvittaessa voitava tinkiä omista tavoitteistaan yhteisen edun eteen. Johtajan eettisyyden tulee näkyä sekä sosiaalisena että taloudellisena vastuullisuutena. Empatiakyky on johtajalle ratkaisevan tärkeä ominaisuus. Kaiken a ja o on tuntea johdettavansa. Ihmiset ovat erilaisia persoonaltaan, temperamentiltaan ja taustoiltaan. Näiden tekijöiden ymmärtäminen auttaa ymmärtämään, miksi toinen käyttäytyy samassa tilanteessa aivan eri tavoin kuin toinen. Laulua harrastavan psykologin mukaan olennaista on itsen ja toisen havainnoinnin ja säätelyn harjoittelu. Kiinnostus ja kuuntelu, kokemusten jakaminen, toiveista neuvottelu ja keskustelu tavoitteista luovat edellytyksiä opettajan ja oppilaan kohtaamiselle tasavertaisina.

Miten näitä taitoja voi siten opiskella? Merkittävin kohta omalla polulla oli työnohjaajani syyskuussa 2020 lähettämä sähköposti, jossa hän tiedusteli onko minulle tuttuja mindfulness/tietoisuustaitoharjoitteet? Ei ollut! En ollut koskaan kuullutkaan sanaa mindfulness. En tiennyt mitä se tarkoittaa. Nolotti! Kirjasuosituksena oli Antti-Juhani Wihurin Mindfulness työssä – Tietoinen läsnäolo vapauttaa onnistumaan. Latasin puhelimeeni Mindfulness Appin. Osallistuin Wihurin järjestämälle Onnistumiskierre 2020 -valmennukseen. Säännöllisten mindfulness-harjoitusten avulla olen saanut vähentymään häiritsevää ajatustulvaa, pääsemään paremmin kiinni tähän hetkeen sekä vahvistamaan mielen ja kehon yhteyttä. Toivon, että vielä vaiheessa oleva läsnäolokykytaito tukee jatkossa kohtaamaan paremmin niin oppilaat, huoltajat, alaiset ja ihan kaikki ihmiset. Eletään tässä hetkessä!

Kirjoittaja on Lapin musiikki- ja tanssiopiston rehtori Kaisa Kuula-Bullat

Liisa Hietalan lopputyön kirjallinen osuus: ”Laulua harrastavan psykologin näkökulmia vuorovaikutukseen ja vireyden säätelyyn”

Loader Loading…
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab