SML-blogi | Luovuuden tuhat tarinaa

Hannele Piippo-Fair, hallituksen jäsen

Yhdessä yössä Suomi muuttui. Musiikkioppilaitosten opettajat pakotettiin miettimään uusia opettamisen tapoja ja räätälöimään niitä oppilaalleen sopivaksi.

Opettajien luovuus on laitettu testiin ja tulokset ovat olleet hämmästyttävän kekseliäitä ja monipuolisia; instrumenttiopetuksessa käytetään viikolle hajautettuja opetustuokioita, oppilaalle lähetettyjä nuotti- ja kuuntelutehtäviä, oman soiton nauhoittamista ja kuuntelemista sekä sävellyttämistä ja virtuaalikonsertteja. Hahmottamisaineissa on käytössä itsenäisiä tehtäviä ja reaaliaikaisia ryhmätunteja. Varhaisiän musiikinopettajat ovat videoineet lyhyitä musiikkituokioita eri ikäisille lapsille, joita perheet pääsevät katsomaan suljetulta alustalta. Moni on keskittynyt etätunneilla asioihin, joihin lähiopetuksessa ei koskaan ole ollut aikaa, ja sosiaaliset kanavat tarjoavat kyltymättömän määrän erilaisia ideoita ja etäopetusvinkkejä. 

Uusi aamu avasi kotiovet myös soitonopettajille. Piano-opettaja pääsee näkemään kotiharjoittelun olosuhteet ja opastamaan vanhempia pianon virittämistarpeesta, soittotuolin säätämisestä oikealle korkeudelle. Jousiopettaja voi kiinnittää vanhempien huomion nuottitelineen oikeaan korkeuteen ja opettaa soittimien virittämistä. Monessa kodissa onkin opeteltu viritysmittarin käyttöä.

Huoltajat seuraavat nyt lastensa soittoharrastusta intensiivisemmin.

  • On tärkeää, että soittorutiinit jatkuvat erityisesti tässä poikkeustilanteessa, kun niin moni muu harrastus on tauolla. On tosi hyvä, että opettaja pitää yhteyttä ja seuraa miten oppilaan taidot edistyvät, sanoo soittotuntia sivusta seuranneen viulunsoittoa harrastavan oppilaan äiti.

Äkkipudotus digikaivoon opetti meidät pysymään pinnalla. Jakson päättyessä kaikki ovat oppineet kellumaan, jotkut saattavat jopa kehittyä digitaidoissaan uimamaisteritasolle. Varmaa on kuitenkin, että hukkumiskuolemia ei tänä keväänä synny. Tilanne synnyttää parhaimmillaan kaksisuuntaista oppimista: opettaja opettaa soittoa ja oppilas opettajalleen teknisten sovellusten käyttöä.

Kevään haaste: houkutellaan kaikki säveltämään kevään etäopetuksen aikana oma Korona-blues, jonka jokainen voi aikuisena esittää omille lapsilleen muistona keväästä 2020, jolloin suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa annettava opetus siirtyi tulevaisuuden tasolle yhdessä yössä.

Hannele Piippo-Fair
Valkeakosken musiikkiopiston rehtori