SML-lausunto: Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle lukiolain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Suomen musiikkioppilaitosten liitto ry

Lausunto

03.06.2024                                                 

Asia:  VN/33945/2023

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle lukiolain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Lausunnonantajan lausunto

1. Yleisiä huomioita esitysluonnoksesta

2. Oppimisen tukea ja erityisopetusta koskevat säädösehdotukset

3. Lukiokoulutuksen rahoitusperusteita koskevat säädösehdotukset

4. Englanninkielistä lukiokoulutusta, opiskelijavalintaa ja ylioppilastutkintoa koskevat säädösehdotukset

5. Taito- ja taideaineiden ylioppilaskoetta koskevat säädösehdotukset

Musiikin taiteenperusopetuksen yleistä ja laajaa oppimäärää tarjoavien oppilaitoksien edustajana Suomen musiikkioppilaitosten liitto toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Taito- ja taideaineiden tulo yhdeksi uudeksi ylioppilaskirjoitusaineeksi on selkeä ja positiivinen viesti yhteiskuntaamme. Se kertoo näiden aineiden sivistyksellisestä merkityksestä ja yhteiskunnallisesta tärkeydestä osana muuta yleissivistävää koulutusta. Käytännössä näiden aineiden arvostus tulee kasvamaan ja samalla lisäämään näiden opintojen valitsemisen sekä muun harrastamisen määrää lasten ja nuorten keskuudessa.

Näemme, että onnistuessaan uudistus tulee tulevaisuudessa lisäämään sekä näille aloille jatko-opintoihin hakeutuvien määrää että näistä aineista saatavaa osaamista myös niille, jotka eivät hakeudu jatko-opintoihin tai työelämään taito- ja taidealoille. Positiivisena näemme myös sen, että alueellisesti yhtäläisen suoritusmahdollisuuden turvaaminen tulee osaltaan varmistamaan näiden aineiden lukio-opintojen saatavuuden kaikkialla Suomessa.

Lausunnolla olevat muutosesitykset lakiin ovat taito- ja taideaineiden kannalta tarkasteltuna hyviä siksi, että ne jättävät riittävästi väljyyttä YTL:lle valmistella suoritukset ja niiden arviointi kullekin aineelle yksilöllisesti, aineen ominaispiirteet ja luonne huomioiden. Haluamme tältä osin kiinnittää jo nyt erityistä huomiota siihen, että lukion opetussuunnitelmat ja opetuksen sisällöt vääjäämättä seuraavat niitä asioita ja taitoja, joita ylioppilaskokeessa kysytään. Hallituksen esityksessä olevat sanamuodot myös mahdollistavat ja toivottavasti varmistavat sen, että muualla hankittu osaaminen voi tukea ja tuoda lisäarvoa suoritukseen.

On erittäin tärkeää, että ylioppilaskokeen suoritus ja arviointi toteutetaan niin, että se tunnistaa taiteenlajille ominaisen tekemisen, taiteellisen ilmaisun ja sitä tukevan taidon ja tiedon. Musiikissa sen tulee mitata musiikillista osaamista. Lopputuloksena ei saa olla yksi reaaliaine lisää.

Suorituksen pitää painottua näyttöihin. Tältä osin riittävää valmistelua tulee tehdä niin, että kokeen arvioinnin yksilöllisyys ja objektiivisuus toteutuu.

Jatkokehittelyssä alueellista ja pedagogista asiantuntemustamme saa mielellään hyödyntää.

6. Tilauskoulutusta koskevat säädösehdotukset

7. Muut kommentit

Martikainen Olli-Pekka

Suomen musiikkioppilaitosten liitto ry