Hannele Piippo-Fair, hallituksen jäsen
Kuusamon porotilan isäntä johdattaa neljän hengen seurueen tyhjään poroaitaukseen. On porojen aamuruokinnan aika.
– Käyn hakemassa porot, odotelkaa rauhassa muutama minuutti, isäntä huikkaa ja jättää meidät ihastelemaan kirkasta aamuaurinkoa ja hohtavia hankia.
Tovin päästä mäen rinteen takaa ilmestyy moottorikelkka hurjaa vauhtia perässään satoja poroja. Lauma levittäytyy eteemme. Osa tulee tuttavallisesti syömään jäkälää suoraan kädestä, osa seuraa varovaisemmin turvallisen matkan päästä. Satojen porojen joukossa vain yhdellä on kello.
– Kello on lauman johtajaporolla, jota muut seuraavat, kertoo isäntä.
Tosiaan, kellokas oli heti moottorikelkan perässä lauman ensimmäisenä.
Tapahtuma tuli mieleeni, kun luin OAJ:n marraskuussa toteuttaman kyselyn vastauksia Poikkeusolojen opit, taiteen perusopetuksen kysely poikkeusolojen järjestämisestä keväällä ja syksyllä 2020. Tuhannesta vastauksesta puolet tuli taiteen perusopetuksessa työskenteleviltä, toinen puoli kansalais- ja kansanopistossa työskenteleviltä.
Rehtoreiden työhön käytetty aika lisääntyi merkittävästi vuosi sitten keväällä 70%, kesällä 20% ja syksyllä lähes 40% vastaajista. Pää- ja sivutoimisten opettajien vastausten mukaan työhön käytetty aika lisääntyi merkittävästi keväällä lähes 50% ja syksyllä lähes 10% vastaajista. Pääosa opettajien lisääntyneestä työajasta on käytetty verkko-opetuksen välineistön hallinnan opetteluun ja oppimateriaalin valmisteluun.
60% vastaajista kokee, että on saanut työhönsä riittävästi tai melko riittävästi tukea. Mutta keneltä? Kyselyn perusteella lähi- ja etäopetuksen sekä muun työn tärkein tuki on tullut kollegalta/työyhteisöltä esihenkilön sijaan. Poikkeusolot ovat eristäneet opettajia ruudun ääreen, mutta samalla lähentäneet ja vahvistaneet työyhteisöjä vertaistuen kautta.
Rehtoreiden kesällä lisääntynyt työaika suuntautui osalla avustushakemusten täyttämiseen ja päätösten jälkeen toteuttamiseen, joilla tuotettiin opettajille parempia etäopetuksen työvälineitä ja turvallisempia työympäristöjä.
Tämä heijastunee vastauksissa, joissa vain 15% mukaan käytössä olevassa välineistössä on merkittäviä puutteita ja 74% vastaajista käytti sekä omia että työnantajan välineistöä.
Poikkeusoloista huolimatta 41% laajaa oppimäärän opettavista koki vuosi sitten keväällä
jaksavansa työssään erittäin hyvin ja määrä kasvoi viime syksynä 60 prosenttiin.
Työyhteisöltä saatu tuki poikkeusolojen aikana vahvistaa, että kellon kantajat löytyvät työyhteisöstä ja kollegoista. Kiitos kaikille kellon kantajille, jotka olette olleet työyhteisönne tukijoita. Olette edelläkävijöitä, todellisia johtajaporoja.
Hannele Piippo-Fair
Valkeakosken musiikkiopisto
Rehtori