SÄVELLYSPEDAGOGIIKAN KOULUTTAJIA MUSIIKKIOPPILAITOKSIIN

HUOM: voit pyytää yhteystietoja SML:n toimistolta tai Suomen säveltäjät ry:ltä.

Säveltäminen musiikkioppilaitoksissa: ilmaisun vapautta ja oivaltamisen iloa
Säveltäminen on musiikkikasvatuksessa moneen taipuva, oppilaslähtöinen työskentelytapa. Kun sävellystä ja improvisointia integroidaan musiikkiopiston muihin oppiaineisiin, oppilaiden omat musiikilliset ideat pääsevät esiin niin soittotunneilla, muha-tunneilla, yhteissoitossa, kuoroharjoituksissa kuin muskarissakin.

Säveltäminen rikastaa ja kehittää oppilaan mielikuvitusta. Säveltäessä mielikuvitellaan, keksitään, kirjoitetaan ja soitetaan ääniä ja soittimia lukuisilla eri tavoilla. Säveltäminen sisältää vapauden ilmaista, erehtyä, etsiä ja löytää. Hienoimpia hetkiä säveltämisen opetuksessa on oppilaan oman kokeilun kautta syntyvä oivaltamisen ilo ja innostus.

Sävellyspedagogiikan kouluttajia musiikkioppilaitosten tarpeisiin
Tämä lista sävellyspedagogiikan kouluttajista esittelee alan osaajia. Listalla mukana olevat kouluttajat ovat Suomen Säveltäjät ry:n jäseniä, joilla on sekä säveltäjän ammattikoulutus että pedagogiikan koulutusta ja kokemusta. Toivomme, että listan avulla oppilaitokset löytävät juuri oman toimintansa kehittämiseen sopivaa tukea.

Miten käyttää kouluttajalistaa
Voit ottaa yhteyttä sopivaan kouluttajaan ja tilata oppilaitoksesi opettajille sävellyspedagogiikan koulutusta. Koulutuksen päämäärät ja työskentelytavat sovitaan suoraan kouluttajan kanssa, samoin koulutuksesta maksettava palkkio ja muut mahdolliset korvaukset, kuten matkakulut. Palkkio voidaan maksaa verokortilla, tai kouluttaja voi laskuttaa palkkion esimerkiksi Akateemisten Muusikoiden laskutuspalvelun kautta.

Jokaisen kouluttajan kohdalla on mainittu muutamia työskentelytapoja ja sisältöjä, joihin kouluttaja on erityisesti perehtynyt. Kouluttajia on tarjolla koko Suomen alueelle, ja he voivat toimia eri kielillä. Koulutuksen sisällön suunnittelussa voidaan hyödyntää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

Mitä halutaan kehittää?

  • Sävellyksen integrointia muuhun oppiaineeseen? Esimerkiksi jokin soitin, soitinryhmä, yksinlaulu, orkesteritoiminta, kuoro, musiikkiteknologia tai jokin yhdistelmä näistä.
  • Sävellystä erillisenä oppiaineena musiikkiopistossa? Esimerkiksi toiminnan käynnistäminen, tuntien työskentelytavat, jonkin suuremman sävellysprojektin koordinointi.
  • Säveltämistä tietyllä ikäkaudella tai taitotasolla? Esimerkiksi varhaisiän musiikkikasvatus, perusopinnot tai syventävät opinnot.

Minkä muotoinen koulutus olisi tarkoitukseen sopiva?

  • Yksi tilaisuus vai useita tapaamiskertoja lukukauden aikana?
  • Tarjotaanko koulutusta koko työyhteisölle, ryhmälle vai yksittäiselle opettajalle?
  • Minkälaisia työskentelytapoja toivotaan: esimerkiksi sävellysharjoitusten työpajoja, etäluentoja, keskustelua ryhmässä vai mentorointia?

Antoisia koulutuksia toivottaen,

Suomen Säveltäjät ry:n sävellyspedagoginen Ääneni äärelle -työryhmä