Ääni musiikinopetukselle kunta- ja aluevaaleissa 2025

Anna ääni musiikinopetukselle - SML:n Kunta- ja aluevaalimateriaalit

Kunta- ja aluevaalit järjestetään sunnuntaina 13.4.2025. Erityisesti kuntapolitiikka on tärkeää kulttuurin ja taiteen perusopetuksen kannalta. Olemme listanneet musiikinopetuksen vaalikärkiä alla. Voit myös ladata esitteen itsellesi.

1. On halvempaa tuottaa hyvinvointia kuin pahoinvointia!

Musiikkioppilaitokset opettavat musiikkia ja tuottavat hyvinvointia. Ne tarjoavat mahdollisuuden nauttia musiikin hyödyistä aina muskareista senioritoimintaan asti. Tutkimuksen ovat osoittaneet, että musiikkikasvatus ehkäisee syrjäytymistä,  vahvistaa identiteettiä, lisää osallisuutta ja empatiaa sekä vaikuttaa positiivisesti aivoihin, muistiin ja mielenterveyteen. Musiikilla on merkittäviä hyötyjä yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle: musiikki lisää hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta sekä luo työpaikkoja Suomeen ja tuo verotuloja kuntiin. Tutkimusten mukaan PISA-tuloksissa pärjääviä maita yhdistää korkealaatuinen taidekasvatusjärjestelmä ja taidetta harrastavilla lapsilla on keskimääräistä paremmat oppimistaidot myös muissa aineissa. Lisäksi musiikki ohjaa  kriittisyyteen sekä vahvistaa media- ja kulttuurilukutaitoa antaen näin valmiuksia  yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumiseen ja demokratian vahvistamiseen. 

2. Musiikista iloa ja elinvoimaa kunnille

Musiikkioppilaitokset ovat osa yhteiskuntaa. Niiden toiminta ei rajoitu vain oppilaitosten  seinien sisään vaan leviää seinien ulkopuolelle hyvinvointivaikutuksina, ilona ja elinvoimana. Jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla mahdollisuus oppia musiikkia! Tämän toteutumiseksi musiikkiopistot tarvitsevat tukea ja yhteistyötä saatavuuden ja  saavutettavuuden lisäämiseksi. Saatavuus tarkoittaa, että musiikin pariin pääsee kaikkialla  Suomessa: musiikkikasvatuksen tulee olla lähipalvelu! Saavutettavuus tarkoittaa, että  esimerkiksi sukupuolen, kulttuurisen taustan, asuinpaikan tai perheen taloudellisen tilanteen ei tulisi olla musiikkioppilaitoksessa opiskelun este. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla musiikkiopisto on myös tärkeä kulttuuripalveluiden toteuttaja. 

3. Henkinen huoltovarmuus

Musiikkiopistot toimivat kulttuuri- ja hyvinvointikeskuksina ympäri Suomen, ja niiden piirissä on jopa 63000 lasta ja nuorta. Turvaamalla  musiikkioppilaitosten resurssit varmistetaan, että yhä useamman lapsen ja nuoren mahdollisuus musiikkiin toteutuu. Samalla turvataan Suomen ja sen kuntien henkinen huoltovarmuus epävarmoina aikoina. Toiminnan jatkuvuuden ja pitkäjänteisen kehittämisen varmistamiseksi tarvitaan työrauha. Se tarkoittaa sitä, että huolehdimme yhdessä musiikin ja muun taiteen perusopetuksen toimintaedellytyksistä.

4. Musiikinopetus luo mahdollisuuksia 

Yksilö kasvaa ja kehittyy ja hänelle pitää antaa mahdollisuuksia edetä musiikin opiskelussa. On tärkeää, että tarjoamme mahdollisuuden sekä huippuyksilöille että harrastajille. Musiikin opiskelussa voi edetä monenlaisin tavoittein ja ne ovat kaikki tärkeitä

Musiikinopetus lisää yhteisöllisyyttä ja toimii kunnassa vastavoimana segregaatiolle. Musiikin opiskelu on loistava keino tulla oppimaan suomalaista kulttuuria, tekemään yhdessä ja tuomaan oma panos alati muuttuvaan suomalaisuuteen ja suomalaiseen kulttuuriin. Musiikkiopistot tekevät yhdessä urheiluseurojen kanssa arvokasta työtä uusien suomalaisten kotouttamisen eteen. 

Anna ääni musiikinopetuksellle kunta- ja aluevaaleissa 2025

Muita materiaaleja: